onsdag 16 oktober 2013

Julmässa!

Jag insåg precis att jag har ju glömt bort att berätta vad för roligt & juligt jag ska göra i helgen. Jag ska på julmässa! Så himla spännande! Jag har varit på någon julmässa (slottsmässa?) när jag var liten, men jag har bara vaga minnen därifrån. Dock är det minnen av massa ljusslingor utanför en riktigt maffig port. Helt magiskt! Men tillbaka till nutiden.. Så här skriver dom om julmässan jag ska till:



(Bilden & texten är lånade från Svenska Slottsmässors hemsida)

Baldersnäs är en ståtlig herrgård, omgiven av brukstraditionens alla byggnader och belägen på en vacker halvö i Laxsjön. Julmässan samlar Sveriges skickligaste slöjdare och hantverkare som bjuder ut sina alster till försäljning i herrgårdens ekonomibyggnader.

Baldersnäs anor sträcker sig tillbaka till 1700-talet, då den dalsländska järnhanteringen hade sin glansperiod. Herrgården var en gåva från bruksherren på Billingsfors järnbruk till sonen Carl Fredrik Uggla, som lät bygga den första mangårdsbyggnaden 1796. En senare bruksherre, Carl Fredrik Waern, lät uppföra en parkanläggning i engelsk stil, som så småningom fick internationell uppmärksamhet.

I början på 1900-talet bedrevs en omfattande snickeriverksamhet på Baldersnäs. I dag har herrgården och dess natursköna omgivningar utvecklats till ett centrum för natur, kultur och turism i Dalsland.

Mässbesökaren kan hitta allt från silverslöjd, halm- och träslöjd, textilt hantverk och ullprodukter till handstöpta ljus, glaskonst, keramik och dockor. I den stora matboden kan man njuta av julens kryddiga dofter. Duktiga mathantverkare lockar med viltkorv, småländska ostkakor, konstfull marsipan och andra kärleksfullt tillagade delikatesser.





2 kommentarer:

  1. Vilken massa fina julsaker du har hittat, koppen med hjärtat är ju hur fin som helst och fågelburarna och tja, alltihop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack! Är riktigt nöjd! Gekås kan man alltid lita på ;) dock är ju fågelburarna köpta på Ellot (om jag minns rätt) för något år sen.

      Radera